17 Ιουλίου 2015

ΚΥΠΡΟΣ 41 XΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ...



Συμπληρώνονται σήμερα 41 χρόνια από το πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου 1974 στη Κύπρο, που υπήρξε η αφορμή ...
για τη τουρκική εισβολή λίγες μέρες αργότερα. Στις 9 θα συνέλθει η ολομέλεια της Κυπριακής Βουλής στη παρουσία του Προέδρου Νίκου Αναστασιάδη για να εκδώσει ψήφισμα καταδίκης του πραξικοπήματος και της εισβολής.


Στις 10.45 π.μ. θα τελεσθεί το ετήσιο εθνικό μνημόσυνο των πεσόντων κατά τη διάρκεια του πραξικοπήματος και θα ακολουθήσει η νεκρώσιμος ακολουθία των πεσόντων κατά το πραξικόπημα, των αντιστασιακών αστυνομικών και άλλων θυμάτων  των οποίων τα λείψανα βρέθηκαν σε ομαδικό τάφο και ταυτοποιήθηκαν με τη μέθοδο του DNA. Τον επικήδειο θα εκφωνήσει ο Πρόεδρος της Βουλής και στη συνέχεια τα λείψανα θα οδηγηθούν, εν πομπή, προς το κοιμητήριο Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στη Λευκωσία όπου και θα ταφούν.

Το πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου 1974 έγινε στις 8:20 το πρωί, την ώρα που κάθε χρόνο ηχούν οι σειρήνες σε ολόκληρη τη Κύπρο σε ανάμνηση της τραγικής εκείνης μέρας.

Το σήμα που εστάλη στις δυνάμεις που έλαβαν μέρος στο πραξικόπημα ανέφερε: «Αλέξανδρος εισήλθε νοσοκομείον». Τα άρματα ξεκίνησαν για το Προεδρικό Μέγαρο στη Λευκωσία με στόχο την εξόντωση του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου ο οποίος εκείνη την ώρα δεχόταν ελληνόπουλα από την Αίγυπτο. Ο Μακάριος μπόρεσε και έφυγε από αφύλακτη πόρτα και κατέφυγε στο Μοναστήρι του Κύκκου και από κει στη Πάφο. Το κρατικό ραδιόφωνο ΡΙΚ, μετέδιδε την ίδια ώρα πως ο Μακάριος είναι νεκρός.

Ωστόσο ο Μακάριος από ερασιτεχνικό σταθμό της Πάφου έστειλε μήνυμα αντίστασης λέγοντας:

«Ελληνικέ Κυπριακέ Λαέ! Γνώριμη είναι η φωνή που ακούεις. Γνωρίζεις, ποιος σου ομιλεί. Είμαι ο Μακάριος. Είμαι εκείνος, τον οποίο συ εξέλεξες δια να είναι ο ηγέτης σου. Δεν είμαι νεκρός. Είμαι ζωντανός. Και είμαι μαζί σου, συναγωνιστής και σημαιοφόρος εις τον κοινόν αγώνα. Το πραξικόπημα της χούντας απέτυχε. Εγώ ήμουν ο στόχος της και εγώ, εφόσον ζω, η Χούντα εις την Κύπρον δεν θα περάση. Η Χούντα απεφάσισε να καταστρέψη την Κύπρο.Να την διχοτομήση.Αλλά δεν θα το κατορθώσει. Πρόβαλε παντοιοτρόπως αντίστασιν εις την Χούντα. Μη φοβηθής. Ενταχθήτε όλοι εις τα νομίμους δυνάμεις του κράτους. Η Χούντα δεν πρέπει να περάση και δεν θα περάση. Νυν υπέρ πάντων ο αγών.»

Στη συνέχεια ο Μακάριο έφυγε από τη Κύπρο μέσω των αγγλικών Βάσεων και πήγε στο Λονδίνο. Την «προεδρία» του πραξικοπήματος ανέλαβε ο Νίκος Σαμψών, ο οποίος αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την "προεδρία¨με την τουρκική εισβολή στις 20 Ιουλίου
fimotro